لوازم جانبی

یک پاوربانک چند بار گوشی را شارژ می کند؟

شارژ همراه وگر مدل V11 ظرفیت 25000 میلی آمپر ساعت

چرا پاوربانک من با ظرفیت 10000، فقط 3 بار باتری 2000 گوشی را شارژ می کند؟ آیا پاوربانک‌ام تقلبی است؟ یک پاوربانک چند بار گوشی را شارژ می‌ کند؟ قدرت شارژ یک پاوربانک چقدر است؟ این‌ها سوالات پرتکراری هستند که بسیاری از کاربران آن را مطرح می‌کنند.

پاوربانک‌ها طرفداران زیادی دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند در بسیاری از مواقع به داد شما برسند و مانع از خاموش شدن گوشی عزیزتان شوند؛ اما همیشه یک مشکل وجود دارد؛ ظرفیتی که روی پاوربانک نوشته، با تعداد دفعاتی که می‌تواند باتری موبایل را شارژ کند، متفاوت است؟ اگر شما هم چنین مشکلی دارید، نگران نباشید؛ پاوربانک شما تقلبی نیست. این اختلاف ظرفیت دلایل دیگری دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها چقدر است؟

تصور کنید که به تازگی یک پاوربانک با ظرفیت  10000 میلی‌آمپر بر ساعت خریده‌اید تا برای شارژ گوشی خود از آن استفاده کنید. باتری موبایل شما 2000 میلی آمپر ظرفیت دارد. با تقسیم ظرفیت شارژر همراه بر ظرفیت باتری موبایل‌تان انتظار دارید که تا 5 بار بتوانید گوشی خود را با پاوربانک شارژ کنید؛ اما بعد از سه بار شارژ کردن، شارژ پاوربانک تمام می‌شود.

این اختلاف زیاد بسیاری از کاربران را مثل شما شوکه می‌کند. برخی از آن‌ها تصور می‌کنند که به جای پاوربانک اورجینال یک دستگاه فیک خریده‌اند، در صورتی که این موضوع کاملا طبیعی است و حتی در پاوربانک‌های اصل شیائومی، پاوربانک‌های سامسونگ و دیگر برندهای معتبر هم شاهد چنین اختلافی هستیم.

دلیل اختلاف ظرفیت پاوربانک چیست؟

پاوربانک‌ها یک ظرفیت اسمی دارند و یک ظرفیت واقعی. در حالت عادی ظرفیت واقعی یک پاوربانک حدود دو سوم ظرفیت اسمی آن است. با این حساب اگر پاوربانکی با ظرفیت 10000 میلی آمپر دارید، تنها می‌تواند در حدود 6600 میلی آمپر از آن انتظار شارژ داشته باشید. دلیل این اختلاف می‌تواند موارد زیر باشد:

– انتخاب واحد نامناسب برای نشان دادن ظرفیت پاوربانک

قدرت شارژ تمام پاوربانک‌های موجود در بازار با واحد mAh یا میلی‌آمپر بر ساعت مشخص می‌شود. در صورتی که واحد مناسبی برای سنجش ظرفیت این دستگاه‌ها به شمار نمی‌رود. ولتاژ خروجی پاوربانک‌ها با ولتاژ دریافتی موبایل‌ها متفاوت است. معمولا در پاوربانک‌ها از باتری‌های  Li-ion  استفاده می‌کنند. ولتاژ این باتری‌های حدودا 3.7 است؛ در صورتی که باتری موبایل ها برای شارژ شدن نیاز به ولتاژ 5 دارند این موضوع باعث می‌شود که قدرت پاوربانک برحسب میلی آمپر بر ساعت، در عمل با آن‌چه انتظار دارید اختلاف داشته باشد.

در واقع اگر قدرت پاوربانک‌ها را با واحد مگاوات بر ساعت نمایش می‌دادند، این اختلاف بسیار کمتر می‌شد. چرا که برحسباین واحد قدرت کامل باتری، مستقل از ولتاژ خروجی به دست می‌آید.

برای این‌که بتوانید قدرت پاوربانک خود را براساس مگاوات بر ساعت محاسبه کنید، باید ابتدا ظرفیت دستگاه برحسب میلی آمپر بر ساعت را در ولتاژ خروجی آن ضرب کنید. سپس عدد به دست آمده را بر ولتاژ خروجی 5 تقسیم کنید.

بر این اساس برای یک پاوربانک با ظرفیت 10000 میلی‌آمپر بر ساعت باید محاسبات زیر را انجام دهید:

37000=3.7*10000

7400= 5÷37000

– هدررفت انرژی در زمان شارژ

هنگامی‌که گوشی خود را به پاوربانک وصل می‌کنید، تمام انرژی ذخیره شده در آن به گوشی شما منتقل نمی‌شود، چرا که در این میان به دلیل مقاومت موجود در کابل شارژ، پاوربانک و گوشی؛ تبدیل ولتاژ 3.7 به 5، دمای محیط و غیره مقداری از این انرژی هدر می‌رود.

اگر دقت کرده باشید هنگام شارژ گوشی با پاوربانک، هر دو کمی داغ می‌شوند و همین موضوع می‌تواند نشان از اتلاف انرژی در هنگام شارژ باشد. بهتر است بدانید که هدررفت انرژی در هنگام شارژ برای تمام پاوربانک‌ها اتفاق می‌افتد و جلوگیری از آن غیرممکن است. با این حساب باید حدود 10 درصد از ظرفیت شارژر همراه را هم برای این اتلاف انرژی کم کنید:

6660= 10% – 7400

به این ترتیب ظرفیت واقعی یک پاوربانک به دست می‌آید که تقریبا دو سوم ظرفیت اسمی آن است.

محاسبه تعداد دفعات شارژ گوشی

پس از این‌که ظرفیت واقعی پاوربانک خود را محاسبه کردید، به راحتی و با یک حساب سرانگشتی می‌توانید تعداد دفعاتی را هم که می‌توانید از آن برای شارژ گوشی خود استفاده کنید، به دست آورید.

البته باید درنظر داشته باشید که این تعداد دفعات به ظرفیت باتری گوشی شما بستگی دارد.

اگر ظرفیت واقعی دستگاه خود را تقسیم بر ظرفیت باتری موبایل کنید، می‌توانید به طور تقریبی تعداد دفعات شارژ گوشی خود را محاسبه کنید. در ادامه با ذکر مثال بیشتر این موضوع را تشریح می‌کنیم.

پاور بانک 10000 چند بار شارژ می‌کند؟

برای مثال، همان پاوربانک با ظرفیت اسمی 10000 میلی‌آمپر بر ساعت را در نظر بگیرید که ظرفیت واقعی آن برابر با 6660 بود. حالا اگر باتری گوشی شما ظرفیتی معادل با 1820 میلی‌آمپر داشته باشد، می‌توانید 3 بار توسط پاوربانک شارژ گوشی خود را فول کرده و یک‌بار هم تا حدود 50 درصد گوشی را شارژ کنید.

3.66=1820/ 6660

البته در نظر داشته باشید که این تعداد دفعات شارژ با این فرض محاسبه شده است که در هنگام شارژ گوشی شما خاموش است و نه تنها از دستگاه موبایل خود هیچ استفاده‌ای ندارید، بلکه اتصال اینترنت، بلوتوث، داده و غیره آن هم غیرفعال شده است. در نظر داشته باشید که ظرفیت پاور بانک 20000 هم با همین فرمول محاسبه می‌شود.

پاور بانک 20000چند بار شارژ می‌کند؟

ظرفیت اسمی پاور بانک‌های 20000 هم با ظرفیت واقعی آن‌ها متفاوت است. به همین دلیل نمی‌توانید انتظار داشته باشید که پاور بانک شما، موبایل 10000 را دوبار کامل شارژ کند. برای محاسبه ظرفیت واقعی پاوربانک 20000، باید عدد 20000 را در 65% ضرب کنیم. در این صورت عدد 13000 به دست می‌آید که برابر با ظرفیت واقعی پاوربانک است. حالا باید این عدد را تقسیم بر ظرفیت باتری موبایل یا دستگاه موردنظر خود کنید تا بتوانید تعداد دقیق شارژ شدن آن‌ها با پاوربانک را به دست آورید.

چگونه ظرفیت پاوربانک خود را افزایش دهیم؟

پاوربانک‌ها با این که در بسیاری از مواقع ناجی شما می‌شوند؛ اما آخر ظرفیتی محدود دارند. متاسفانه این ظرفیت روز به روز هم کمتر می‌شود که برای بسیاری از کاربران نگران کننده است. در ادامه به ترفندهایی برای افزایش ظرفیت پاوربانک و شارژدهی بیشتر آن‌ها اشاره کنیم تا بتوانید کمی ظرفیت دستگاه خود را افزایش دهید:

  • اگر نوع باتری پاوربانک شما لیتیومی است، از آن در دماهای بسیار پایین یا بسیار بالا استفاده نکنید. ساختار این باتری‌ها از نوع سلولی است و اگر در برابر گرما یا سرمای بیش از حد قرار بگیرد به شدت آسیب می‌بیند. مسلم است که این موضوع روی ظرفیت پاوربانک هم اثر می‌گذارد.
  • در حین شارژ دستگاه‌های مختلف با پاوربانک، آن را در کیف یا فضای بسته قرار ندهید. به یاد داشته باشید که پاوربانک هم درست مثل لپ تاپ و دیگر دستگاه‌های هوشمند در هنگام شارژ شدن یا شارژ کردن داغ می‌شود و نیاز به تهویه مناسب دارد.

اگر شارژر همراه خود را به تازگی خریده‌اید، حتما برای اولین بار آن را به صورت کاملا اصولی شارژ کنید. برای اطلاعات بیشتر مقالۀ «آموزش شارژ پاور بانک برای اولین بار» را بخوانید.

  • قبل از این‌که شارژ پاوربانک شما به طور کامل تخلیه شود، آن را شارژ کنید. به یاد داشته باشید که برخلاف گذشته، دستگاه‌های امروزی دارای باتری‌های لیتیومی هستند و اگر میزان شارژ این باتری‌ها به زیر 2.4 ولت برسد، آسیب خواهند دید. این موضوع روی ظرفیت آن‌ها اثر منفی خواهد گذاشت. پس توصیه می‌کنیم زمانی‌که شارژ دستگاه شما به حدود 20 درصد رسید، آن را شارژ کنید.
  • قبل از این‌که میزان شارژ پاوربانک شما به صددرصد برسد، آن را از کابل جدا کنید. در واقع باتری‌های لیتیومی نه تنها نباید زیر 20 درصد شارژ داشته باشند، بلکه نباید بیش از 80 درصد هم شارژ شوند.
  • هنگامی که در حال شارژ پاوربانک خود هستید، از آن استفاده نکنید. با این که برخی از شارژرهای همراه موجود در بازار این قابلیت را دارند که همزمان با شارژ شدن، موبایل یا دستگاه‌های دیگر را شارژ کنند؛ اما تا جایی ممکن از این کار خودداری کنید.
  • از کابل‌های شارژ اورجینال و کوتاه استفاده کنید. کابل‌های اصل به صورت استاندارد تولید شده‌اند و در نتیجه مقاومت الکتریکی کمتری دارند. به همین دلیل میزان کمتری از انرژی دستگاه را تلف می کنند.
  • برخی از پاوربانک‌های عرضه شده در بازار قابلیت فست شارژ یا QuickChargeدارند و می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری گوشی شما را شارژ کنند. این قابلیت می‌تواند در بسیاری از مواقع که با کمبود زمان مواجه هستید، به کمک شما بیاید؛ اما توصیه می‌کنیم که فقط در مواقع واقعا ضروری گوشی خود را در این حالت شارژ کنید. چرا که در هنگام استفاده از قابلیت شارژ سریع، میزان ولتاژ افزایش پیدا می‌کند و این امر می‌تواند روی ظرفیت پاوربانک شما اثر منفی بگذارد.
  • تنها از پاوربانک‌های اورجینال استفاده کنید. دستگاه‌هایی که در فروشگاه‌های معتبر مثل پرشین مارکت الوند با تضمین کیفیت به فروش می‌رسند، کاملا اورجینال هستند و اختلاف ظرفیت واقعی و اسمی آن بسیار کم است. اگر قصد خرید یک پاوربانک جدید را دارید.

قدرت شارژ یک پاوربانک چقدر است؟

بسیاری از کاربران وقتی قصد دارند محاسبه کنند که یک پاوربانک چند بار گوشی را شارژ می‌ کند؟ از ظرفیت اسمی پاوربانک که روی آن برحسب میلی‌آمپر ساعت نوشته شده، استفاده می‌کنند. در صورتی که در عمل ظرفیت واقعی پاوربانک حدود دو سوم ظرفیت اسمی آن است. دلیل این اختلافات به تفاوت در ولتاژها، هدررفت انرژی و غیره برمی‌گردد که در این مقاله به صورت مفصل به آن‌ها پرداخته‌ایم.

پس برای محاسبه تعداد دفعات شارژ گوشی خود باید دو سوم ظرفیت اسمی پاوربانک را تقسیم بر ظرفیت باتری گوشی خود کنید. اگر به فکر افزایش این ظرفیت هستید، ترفندهای گفته شده در این مقاله را مطالعه کنید.

دیدگاهی در مورد “یک پاوربانک چند بار گوشی را شارژ می کند؟

  1. زیبا کاووشی گفت:

    خیلی مقاله مفیدی بود ممنونم

  2. امیر گفت:

    واقعا مقاله جامع و بدرد بخوری بوئ تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *