لوازم جانبی

در ایرپاد چگونه نویز کنسلینگ رو فعال کنیم؟

هدفون بلوتوثی اپل مدل AirPods Pro 2nd Generation

روش فعال کردن نویز کنسلینگ ایرپاد

یکی از مزیت های جالب هدفون ها و هنذفری هایی که نویز کنسلینگ دارند، صدای شفاف با وضوح بسیار بالاست. در واقع این قابلیت سبب می شود صداهای مزاحم همچون سر و صدا و نویز موجب کاهش کیفیت صدای اصلی نشود. اما سوالی که وجود دارد این است که در ایرپادها چگونه نویز کنسلینگ رو فعال کنیم؟ آیا این کار اصلا سودی در پی دارد و وابسته به تجهیزات خاصی است یا نه؟!

آشنایی کلی با نویز کنسلینگ و فناوری آن

در پاسخ به چگونه نویز کنسلینگ رو فعال کنیم ابتدا باید تعریف دقیقی از این قابلیت داشته باشیم. عمدتا هدفون ها و هنذفری هایی که فناوری حذف نویز دارند می توانند ورود صداهای محیطی مزاحم و ناخوشایند به داخل گوش را به شکلی منع کنند. این منع ورود موجب شفافی و وضوح صوتی می شود.

نکته ای که در این رابطه و هدفون های حال حاضر وجود دارد، منحصر به فرد بودن این فناوری است که اکثر شرکت های تولید کننده رده بالا از این فناوری به صورت انحصاری در محصولات خود استفاده می کنند. با این حال در برخی دیگر از محصولات رایج با رده های متوسط نیز این عملکرد طراحی شده و نتیجه خوبی می دهد.

روش های فعالسازی نویز کنسلینگ

به طور کلی در سیستم ایرپادها و سایر سیستم های دارای نویز کنسلینگ، مبحث چگونه این مزیت رو فعال کنیم وابسته به دو روش کلی پسیو یا اکتیو است.

در روش پسیو عمدتا طراحی هندسی و مواد به کار رفته در ایرپاد موجب کاهش نویز و جلوگیری از نفوذ صدا به داخل می شود. اما در روش اکتیو لازم است علاوه بر سخت افزار، پردازش های نرم افزاری هم انجام شود. در ادامه ما به چگونگی فعال سازی نرم افزاری این قابلیت خواهیم پرداخت. اما قبل از آن لازم است به نکته ای اشاره کنیم.

مهم ترین نکته در رابطه با اهمیت این قابلیت ایرپاد، کاهش نویز یا صداهای محیطی است که به شکل کم و زیاد جاری هستند. این صدا در هنگام تماس تلفنی، گوش دادن به پادکست یا موسیقی و انواع فعالیت های مرتبط با صدا، می تواند باعث عدم شفافیت صدا شده و کاربر را کلافه کند.

در واقع شما با استفاده از فناوری حذف نویز به سادگی می توانید با یک قابلیت نرم افزاری ساده در بخش دسترسی های موبایل، تبلت، ایرپاد و غیره مانع از ورود نویز و افت وضوح و شفافیت صدا شوید.

نحوه فعال سازی قابلیت حذف نویز در ایرپاد

چگونه این آپشن رو فعال کنیم یا بهتر است این گونه بپرسیم که چگونه نویز کنسلینگ ایرپاد پرو به عنوان بهترین نوع ایرپاد را فعال کنیم؟!

برای فعال سازی این فناوری در وهله اول باید هنذفری یا ایرپاد خود را به آیفون یا اپل مورد نظر متصل کنید. این امر با نام Pair هم شناخته می شود. پس از اتصال، اپلیکیشن تنظیمات آن فعال می شود. در بخش تنظیمات، گزینه Accessibility را انتخاب کرده و سپس روی AirPods ضربه بزنید. در قسمت Noise Control لازم است گزینه Noise Cancellation with One AirPod را در وضعیت فعال قرار دهید. با خروج از تنظیمات پس از هربار استفاده از ایرپاد پرو نویز کنسلینگ برای شما فعال خواهد بود.

نویز کنسلینگ چگونه کار می کند؟!

برای درک روند کار این فناوری ابتدا باید درک کرد که صدا چیست! برای این امر لازم یک نمودار بصری در اختیار داشته باشید. این نمودار دو بعدی از تعدادی خطوط و موج تشکیل شده است. این موج ها در واقع تمثیلی از نویز یا صدا هستند که به منظور فهم بهتر ترسیم می شوند. باید به خاطر داشته باشید که نمودارها به معنای حقیقی، صدا را تشریح نمی کنند و چگونگی تشریح آن وابسته به علوم و قوانین فیزیک صوت است.

اما به طور کلی صدایی که ما می شنویم در واقع فقط فشرده سازی و غیر فشرده سازی ذرات، به شکلی متناوب در یک «مدیوم» است. مدیوم، ماده ای است که انرژی را از ماده ای به ماده دیگر به منظور مخابره پیام یا همان نویز و صدا منتقل می کند. برای انتقال صدا، مدیوم اصلی «جریان هوا» است.

آشنایی با فعالسازی نویزکنسلینگ
نمودار علمی حذف نویز در ایرپاد و هندزفری

جریان هوا می تواند بر اثر فشار دچار تغییراتی شود که این تغییرات «دامنه فشار» نام دارد. هرچه یک صدا بلندتر باشد، دامنه فشار آن نیز بیشتر است.

در واقع آنچه که مغز ما به عنوان صدا رمزگشایی می کند یا تشخیص می دهد تا بخش گسترده ای مرتبط به دامنه فشار است. حال تصور کنید که این دامنه دارای تغییرات نامتوازن باشد یا به دلیل زیادی فشار تداخلی در آن به وجود بیاید.

عملکرد فناوری نویز کنسلینگ در ایرپادها

با توجه به توضیحات بالا، هدفون هایی می توانند شدت برآمده از دامنه فشار را کنترل کنند که دارای قابلیت نویز کنسلینگ باشند. این قابلیت در واقع یکی از اصول فیزیک است که با نام اصل آنتی فاز هم شناخته می شود. هنگامی که دو موج یکسان و هم فرکانس با دامنه ای برابر روی یکدیگر قرار بگیرند، به سبب هماهنگی بلندترین و پایین ترین نقاط این دو موج، پدیده آنتی فاز رخ می دهد.

در اثر آنتی فاز طول موج بزرگ تر یا صدای بلندتری تولید می شود. در مقابل این حالت، پدیده خارج فاز وجود دارد که در آن نصف طول موج با بالاترین و پایین ترین موج هماهنگ می شود. پدیده خارج از فاز، حاصل اعمال فشار مثبت یک موج در مقابل فشار منفی موج دیگر یا بلعکس این اتفاق است. در نتیجه این حالت یک موج جدید اضافه می شود که شدت کمتری دارد. در واقع عملکرد حذف نویز ایرپاد پرو یا هدفون های دیگر هم بر این اساس است.

یک ایرپاد با این قابلیت میکروفون های کوچکی دارد که صدا را از محیط ضبط کرده و پس از ضبط، این صدا را به شکل فرآیندی که در بالا شرح داده شد، پخش می کند. این عملکرد میکروفون ها عملی ضد فاز است که موجب وضوح و شفافیت بسیار بالایی در صدا خواهد شد.

لازم است بدانید که ایرپاد با قابلیت نویز کنسلینگ آن گونه که ما به شکل تئوری شرح دادیم، نسبت به تمامی صداها ایده آل عمل نمی کند. مدل و کیفیت هدفون یا ایرپاد در این که چقدر امکان می تواند موفق باشد، تاثیرگذار است.

دیدگاهی در مورد “در ایرپاد چگونه نویز کنسلینگ رو فعال کنیم؟

  1. جعفر جوکی بیژن گفت:

    واقعا مقاله جامع و بدرد بخوری بود . تشکر از سایت خوبتون

    1. سیدعلی میرکمالی گفت:

      باتشکر از نظرمثبت وانرژی بخش شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *